الثلاثاء، ٢١ نوفمبر ٢٠٠٦

مفيش حد عندنا اسمه كدا

هل هناك فرق كبير اذا إختلطت علينا الالقاب؟
و إذا كنت اعرفك ليه يعنى مش هندهلك بلقبك؟اصل انا اكيد مش غاوى وجع دماغ...
1- سلامو عليكو الاستاذ محمد حسين موجود من فضلك؟
2- الاستاذ محمد حسين؟!!!!!!"و ظل يفكر" لأ, مفيش حد عندنا اسمو محمد حسين
1- !!!!!! إزاى
2- مفيش يا باشا.... تؤمر بحاجة تانية؟؟
1- بس انا فى المكان الصح و انا عارف ان فى هنا واحد إسمه محمد حسين
2- يفكر "اه ه ه ه ه " قصدك المهندس محمد حسين
1- من جوه "- - امك يابن الوسخة" مكان من الاول يا عرص, هوا لازم ام الالقاب .....طب انا اصلاً معرفوش فيها إيه لو غلط و قلت استاذ ده حتى مش انت اللى انا عاوزه يعنى مغلطش فى تلاتين امك
* و بعد ما فضيت الشحنة الداخلية فى الابتسام و الجز عالسنان سألنى صاحبنا:
2- حضرتك عاوزه فى ايه؟
1- اصل فى رسم هندسى و انا هاعمل تعديل
2- هوا حضرتك... دا الباشمهندس سايبلنا خبر من بدرى ان سيادتك هتيجى طب اتفضل خش
* طب اقول ايه لموظف زى ده....يعنى مش كفايه انه سايب خبر .....لأ ازاى ماهو اصله لازم يبضين ليجعل نفسه مهماَ و يوقف ده شويه قدامه و ده اه و ده لا و ده استنى و هوه ممكن يخلص الناس كلها مع بعض
فعلاَ المواطن مصرى

هناك ٥ تعليقات:

Ossama يقول...

بجد جميلة جدا
مرة كان عندي ميعاد مع سفير سلوفينيا في القاهرة وكنت جاي من المعادي للمهندسين
عشان اتفق على ترتيبات زيارة فليسار اديب سلوفينيا الكبير للقاهرة
رحت
لقيت واحد امن من بتوع امانكو ولا اي حاجة
قاعد يقرا الجورنال
انا بطبعي مؤدب وقفت قدامه سألته في ادب جم
سفارة سلوفينيا الدور الكام
بص لي باحتقار شديد جداثم قال لي
ليه؟؟
قلت له عندي ميعاد مع السفير
راح صعدني بنظراته
يعني بص لي من فوق لتحت
وتكرم بانه بعد كده قال لي
محدش بلغني
كان امامه انترفون قلت له
معلش حضرتك اتصل بالسفارة وياريت تقول لهم الدكتور اسامة القفاش تحت لان السفير مستنيني
بص لي تاني وقال
انت تروح تتصل بيهم وتقولهم يبلغوني
سألته ومازلت محتفظ بهدوئي بشدة
يعني حضرتك عايزني اطلع ادور على تليفون واكلم السفير عشان يبلغ حضرتك انه مستنيني؟؟
خللي بال حضراتكم انا كنت باستخدم الضمائر بالطريقة دي متعمدا في هذه اللحظة
قال لي وهو يعاود النظر في الجورنال كإشارة لانهاء الحديث
ايوه
هنا رحت قايل له بصوت عالي جدا
انت يا حقير يا واطي عايز سعادة سفير دولة اوروبية يبلغك يا تافه يا بن الكلب بحضور ضيف ويستأذنك يابوشخة يابواب بقميص؟؟
انت يا شرموط عايزني انا الاستاذ الدكتور اسامة القفاش
اطلع برة اتصل بسعادة سفير سلوفينيا اقول له البواب بتاع العمارة بيانبك عشان مبلغتوش وعقابا ليك مش حيطلعني
اتخض الحشرة
وصوتي العالي
جاب واحد اكبر منه سنا واضح انه كان
في الحمام
لانه كان بيزرر البنطلون
وجاي يجري
ويقول
يا باا مفيش مشاكل
ونظر نظرة مرعبة للبواب التاني
وقال لي
يادكتور فيه اي اثبات شخصية
طلعت البطاقة الرقم القومي
كتب رقمها وادهالي
وقال اتفضل يادكتور

مواطن مصري اصيل النيل رواه والخير جواه
و....امها في طيظها

2B || ! 2B ® يقول...

da 7a2ee2y min gowa awy :) la2a ya pashmouhandes fadfad bera7tak :)

al ragel mesh 3aref al far2 bien al 2esm we al lakab:) 7asal 7'ar :) 3alshan temashy nafsak fee masr om al donia lazim torbot al 7omar matra7 ma 3ayzo sa7bo :)

ahm 7aga mazag sa3adtak :)

Michel Hanna يقول...

المواقف دي منها بالهبل، وبتحصل معايا كثير، ولما بتحصل معايا دمي بيتحرق لدرجة اني مش باعرف أزعق ولا اتخانق من كثر حرقة الدم.
تخيل؟

غادة الكاميليا يقول...

لا عادى بتحصل كتير وممكن ترجع وتمشي واللي انت عايزة موجود كمان

ربيع يقول...

دكتور اسامة
حلوة أوي شرموط دي ، بورسعيدي أصلي حضرتك؟
بس المشكلة ان كلمة مهندس و دكتور بتلزق في الواحد ، خاصة ان ممكن يكون فيه محاسب تاني اسمه محمد حسين ، و أكيد في مليون واحد اسمهم محمد حسين ، أنا شخصيا أعرف مهندس مدني اسمه محمد حسين!